Salut. Sunt Mariana și astăzi vreau să îți povestesc despre “my american dream” sau cum am deschis micul meu fast-food.
De când mă știu am avut “spirit antreprenorial”, niciodată nu m-am împăcat prea bine cu statutul de “angajat”. Prima ocazie pe care am avut-o a fost în 1994, când am călătorit la Istanbul. La vremea aceea, mergea foarte bine vânzarea de produse aduse din Turcia și mi-am zis: ”asta pot să fac și eu”.
Așa că am deschis prima mea afacere, comerț cu haine. A fost greu, dar lipsa de experiență nu m-a descurajat, cu ambiție am reușit să pun pe picioare un magazin în Mioveni, lângă Pitești. Iar în 1999 am devenit proprietara spațiului respectiv. Au trecut ceva ani și din ce în ce mai des îmi venea în cap ideea că vreau altceva: știi, ca la americani, când au o afacere de familie, toți sunt implicați, apoi o preia generația următoare. Copiii mei erau la muncă în afară. Le-am spus ce îmi doresc, ne-am sfătuit care ar fi acea afacere pe care am duce-o mai departe ca familie.
Așa a încolțit ideea unui fast-food, o afacere pe care am fi făcut-o cu pasiune și în care s-ar fi implicat toată familia.
Ce s-a întâmplat?
În 2018 ne-am mobilizat și am investit tot ce aveam în această idee. Spațiul a fost utilat, transformat într-un loc în care clienții să se simtă bine și să servească produse gustoase: burgeri, coaste cu sos BBQ, meniuri de pui, cartofi delicioși etc. Cuvântul cheie pentru noi este “calitate” și majoritatea ingredientelor folosite sunt proaspete, achiziționate de la producători locali. Am avut doi ani în care am crescut, clienții ne-au cunoscut, ne-au apreciat, au revenit iar și iar. Poți să vezi comentariile lor pe pagină noastră de Facebook American BBQ - Burger - Ribs.
Cum am simțit noi concurența în această afacere?
Este un domeniu în care activează foarte multe afaceri. Noi am avut de la început o glumă în familie, un motto că să zic așa: Vrem să facem produse atât de bune, încât și concurență să mănânce de la noi! Și ce e amuzant e că am văzut acest lucru întâmplându-se în realitate.
Cum ne-a fost în ultimele luni?
Nu sunt prăpăstioasă, dar aș zice catastrofal. Nu strică să facem haz de necaz, dar acesta este adevărul. Am fost nevoiți să închidem temporar afacerea. Nu o să mă plâng prea mult, am redeschis și am reluat activitatea. Pentru că sunt un om ambițios, muncesc până la epuizare, dacă e cazul și am încredere că vom ajunge din nou la încasările de dinaintea acestei pandemii. În plus, pentru că, așa cum ziceam, spiritul antreprenorial este cel care mă ghidează și ne ghidează că familie, ne dorim să deschidem o clătitarie, într-o nouă locație.
Ce aș vrea să spun antreprenorilor care trec prin situații dificile, că noi?
Să fie optimiști. Să își aducă aminte că “antreprenor” ești și în vremuri bune și în vremuri grele. Nu trebuie să renunțăm. Trebuie să muncim și dacă situația o impune să ne adaptăm: că trecem în online, că optimizăm costurile, că deschidem o altă afacere, pentru fiecare, soluția poate fi diferită. Dar important este să nu renunțăm.
Cu optimism,
Mariana